2011. március 18., péntek

a mángold, a" blitva "

Mindössze csak  néhány száz kilométerre vagyunk délre,de nagyon tavaszi az idő a medvehagyma,  a mángold,a spenót uralja a piaci kínálatot. Nem tudtam ellenállni én sem a csábításnak, friss üde köret lett belőle  pecsenye mellé.....


Jó néhány évvel ezelőtt mikor a  mángoldot megismertem  Dalmáciában dolgoztam,a tengerparton  egy utazási iroda képviselőjeként, ahol az én tisztem volt naponta  az étlap magyar nyelvre való lefordítása is. Okozott némi fejtörést az első találkozásunk a "blitva " névre hallgató zöldséggel, ami  a halak klasszikus kísérőjeként fokhagymával, vajjal párolva jelent meg. A szállodai reception dolgozó egyik kedves hölgy még a közeli kertjébe is meginvitált, hogy a veteményesben" élőben" megmutassa, hogy néz ki  a "valóságban", nem a tányéron,  ám teljesen ismeretlen volt akkor ez számomra, azóta sokat változott  a világ,  ma már a hazai  piaci kínálatban is találkozunk e növénnyel .... s  magam is igen megkedveltem több féle formában készítem, most  egy nagyon egyszerű változata következik:




A zsenge egészen fiatal leveleket szeretem, bár ilyen formában  ritkán kapható, általában hagyják nagyra nőni, mint a  tenyér vagy annál is nagyobbra. Mivel  kis levélkékhez jutottam, így az egészet egyszerre használom fel  "nyéllel"együtt, más esetben a  csak  a zöld részét párolják,  a többi a fehér része másként kerül feldolgozásra. Tehát most az egész leveleket alaposan megmosom, lecsöpögtetem és a leveleken maradt vízen fedő alatt megpárolom,  ez csak néhány perc, ez alkalommal a fokhagymát friss fiatal medvehagymával helyettesítem,  amit szintén megmosva, apróra vágva a mángolddal egyidőben teszek az edénybe mielőtt majdnem kész, megszórom vajforgácsokkal hagyom ,hogy ráolvadjon   himalaya sóval ízesítem" ép hogy ",had érvényesüljön a  friss üde "zöld" íze  ...
 Egy pohár  száraz  fehér borral,   párolt hal, pecsenye mellé remekül illik.   

4 megjegyzés:

  1. Egy csomó ideig én sem tudtam, mi a magyar megfelelője a blitvának :)))
    És a halakhoz meg valami fantasztikus tud lenni ez a zöldség, fokhagymával és vajjal. Vajdaságban még ugye sós túrós süteményekbe is tesznek blitvát.
    Nyami :)

    VálaszTörlés
  2. De mégis, mihez hasonlatos ízű a blitva, csakhogy el tudjam képzelni.
    De jó neked, hogy ott már tavasz van és spenótlevelek, itt /Magyarországon/ne tudd meg milyen hideg lett megint, esővel,hózáporokkal, de állítólag ez az utolsó rúgása a télnek, itt is jön majd a tavasz. Remélem!!!!

    VálaszTörlés
  3. Ami ... írtam már én is a sós- túrós rétesről http://rozmaringesibolya.blogspot.com/2010/09/nyarridezo-korai-oszben.html/ amit Anyósom készít és még sokan mások ..Ő montenegrói.. ,valóban sokféle elkészítési módja létezik a mángoldnak

    VálaszTörlés
  4. Anikó:::: a mángold "nyél" része leginkább a spárga ízére emlékeztet, a levél a zöld, talán a spenóthoz áll a legközelebb,nem véletlen valamennyi spenótos receptet el lehet készíteni mángoldból és fordítva is, nem fogsz csalódni!

    VálaszTörlés

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...