2010. augusztus 18., szerda

Ez is kovászos uborka ?!

Kovászos uborka levese 









itt még érik a kovászos uborka



Napok óta szemezek már a gondosan dobozba zárt kovászos uborkáimmal a hűtőben . Kéne vele valamit kezdeni, kínáltam már  a nálunk  megszokott módon, de valahogy még  a környezetem barátkozik az ízével, nem aratott átütő sikert, pedig egész jól sikerült.  Egymagam meg  kevés vagyok a teljes mennyiség elfogyasztásához.  Mi lenne ha ......???
Kipróbálom én   a magam kovászos uborka levesét!



Személyenként egy  kovászos uborkát levével együtt és kb 1,5 dl joghurttal uborkánként  összeturmixoltam , gondolkodtam soká tegyek -e hozzá bazsalikomot is, de aztán elvetettem.     Leveses csészébe öntve betétnek  friss paradicsomhús metéltet tettem bele, végül  mégis kínáltam hozzá  petrezselyem  és friss bazsalikom levélkéket mivel ez most "mini  bazsalikomról "való, így csak egyszerűen leszedtem a száráról nem is vágtam  össze . Külön tálkában reszelt parmazánt is tettem  mellé.


.
Kínálható mellé sonka chips,bazsalikomos pesto, aszalt paradicsom is.
.



Zsályás-cukkinis-,vajas spagetti, paradicsommal






















A cukkiniket csíkokra vágva megforgatom  felforrósított olíva olajon, rádobom a zsálya levélkéket is, közben  megláttam a száradásnak indult  erős paprikákat, hirtelen jött ötletből   egy felet  abból  is  beledobtam,( az idén  nagyon erősek  a paprikák, de vásárláskor képtelen vagyok ellenállni, így mindig  van itthon  felesleg ezért úgy döntöttem szárítom őket  paprika pehelynek ), vajat adok bele, közben kifőzöm  a spagettit  sós vízben. Mind a spagetti mint a cukkini akkor jó szerintem ha roppan  a fogunk alatt, nem szabad túl főzni.
A leszűrt spagettit beleforgatom a cukkinibe.Tálaláskor még egy kis szeletke vajat adok rá, a kellemes  lágy íz érdekében. Végül megszórom egy citrom cikk apróra vágott héjával.

 Felhasználtam az elkészítés során az alábbiakat:

  • 1 kg   cukkini
  • 50 g   vaj
  •  fél     maroknyi zsálya
  • 500 g spagetti
  •           só
  •           paradicsom
  •          
  • erős paprika  1/2 cső


A mini bazsalikom  az  teraszon ilyen  nagy bokorrá  nőtt a kertben .



















Zsálya,  Salvia officinalis , kerti fűszernövény, a Labiate azaz ajakosvirágúak családjába tartozik.      Dél Európa karsztos vidékein vadon tömegesen terem. Levelei lándzsa,vagy hosszúkás tojásdad  alakúak, tompa csúcsúak, aprón csipkésszélű  molyhos szőrökkel sűrűn borítottak szürkészöld , vagy fehér színűek. A gyógyászatban fertőtlenítésre használják.Illóolajat a muskotályzsályából állítanak elő.A konyhában  használt termesztett zsálya  igen átható illatú, kesernyésen aromás és kámfor tartalmú.
Húsokhoz  töltelékekhez is remekül illik.









balra elől   bazsalikom  mögötte  jobbra a zsálya salvia officinalis















Bazsalikomocimum basilicum,           hívják még német borsnak és királyfűnek is. Szintén a Labiate azaz ajakos virágúak családjából. Ázsia , Amerika  és Afrika melegebb vidékein honos, sokfelé- nálunk  is nem csupán a kertekben  hanem nagyobb területeken termesztett, kellemes illatú egyéves fűszernövény. Levelei nyelesek  4-5 cm hosszúak,széles vagy keskenyebb tojásdad, hegyes csúcsos ,gyéren fogacskás szélű, kanalasan behajtott.Fűszerként  a leveleket és  virágot  is használjuk.   
Leginkább   mediterrán jellegű ételekhez, paradicsom  fűszereként , fokhagymával, salátákhoz, tésztákhoz,és a híres  pesto  alapanyagaként  ismert.
Frissen és szárított formában  egyaránt  felhasználjuk.
A gyógyászatban  köhögés csillapításra,  idegnyugtatóként, étvágyjavításra , sőt tejszaporításra is alkalmazzák  teáját.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...