2011. május 28., szombat

Zöld dióból befőtt,likőr pálinka.......



Itt az idő  most kell leszedni a zölddiót, hogy legyen belőle

 zölddió befőtt, vagy zöld-dió likőr esetleg pálinka. 

Én tavaly készítettem először likőrt belőle és bár csak belekóstoltunk, megállapítottuk az idén feltétlen meg kell ismételni. A fogyasztással jó ha várunk egy évet akkorra érik kellően  be, így lassan a tavalyi készítésű üvegeket lehet bontogatni...

még puha  könnyedén át szúrható dióra van szükség


Két recept szerint dolgoztam fel   diót,  az elkészítés hasonló  a fűszerezésben térnek el  alapvetően.
Felhasználásuk is hasonló  ihatjuk önmagában sütemény, kávé mellé és lehet fagylalt kelyhek  kísérője,  azaz locsolhatjuk vele a hűsítő édességet vagy akár az italunkba  is ejthetjük  koktail cseresznye  helyett.



Tehát most mikor még puha  könnyedén át szúrható most kell szüretelni  a zöld  diót,  a belgrádi piacokon  kapható. Elkészítése időigényes, miután valamennyi szemet gondosan megmostunk, megszurkáltunk ( én hús tűt használok erre  a célra ) friss vízzel felöntjük akár egy nagyobb befőttes üvegben van kancsóban  és három héten keresztül naponta cseréljük rajta  vizet. Ha lejárt az idő,  lábosban átfőzzük  szegfűszeggel tűzdelt narancs és citrom héj szeletek társaságában, de nem főzzük túl puhára hisz eztán még  cukor szirupban  is át főzzük, majd ebben  a szirupban hagyjuk kihűlni, másnap a szirupot leszűrve egész sűrűre redukáljuk, az üvegekbe helyezett  diókra öntjük, lezárjuk és hűtőtáskában hagyjuk kihűlni.
Valahol a görög - bolgár határon van egy város Sandanskinak hívják  tél volt amikor lehetőségem volt felkeresni  néhány utasommal együtt, szállodája welness és gyógyszolgáltatásairól  híres,  máig nem felejtem azt az akupresszurás kezelést amit ott kaptam, ahogy emlékszem  konyhára is ahova nap mint nap szabad bejáráson volt  a másnapi menü  megbeszélése miatt.  Érdekes szerepet osztottak rám,  "elő kóstoló" lettem,  előző nap megfőzték csak nekem  a másnapra szánt ételt  és ha  rábólintottam akkor azt ehették  a vendégeim másnap azóta sem találkoztam ilyen hozzáállással. Itt találkoztam először a zöld dióval mint sütemények édességek alkotó része, néhány üveggel megpakolva engedtek el az utolsó nap mint búcsúajándék   a "közös munkáért" most így utólag évtizedek távlatából is  köszönet érte.



készül,érlelődik a zöld dió

2 megjegyzés:

  1. Nagyon finom! Talán Török Erzsi: Mit főzzek? c. remek kis szakácskönyvében olvastam ezt: az érett, friss diógerezdekről a finom hártyahéját lehúzzuk, üvegbe tesszük egyujjnyi vastagon. Az üveget feltöltjük törkölypálinkával. Három hónap múlva leszűrjük. - Vagyis az augusztus végén érő dióból úgy Karácsony felé lesz élvezhető gyomorkeserű. Pici mennyiségben kipróbáltam egyszer, nagyon szép mély konyakszíne lett. Nem kóstoltam meg, ajándékba adtam, valószínűleg az íze is jó volt. Gondolom, bármilyen semleges, 40-42 százalékos alkoholos ital jó hozzá.
    Bocsi, most jut eszembe, ezt mintha már írtam volna valakinek, most is csak nosztalgiázom. Azóta sem tudom megcsinálni ezt a receptet, mert már nincs diófánk...

    VálaszTörlés
  2. Sajnos az említett könyvet nem ismerem, de érdekes lehet,talán ki is próbálom friss dióból is.Itt héjastól zölden kerül pálinkába alkoholba,nagyon itatja magát,persze ki kell várni míg "megérik".
    Igen ajándéknak is kitűnő !Sajnálom,hogy már nincs diófátok az nem csak a dió miatt jó dolog,talán nálatok is lehet a piacon, nézz körül a "néniknél" a hátsó sorokban,elég 30 szem a likőrhöz.

    VálaszTörlés

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...