2011. május 27., péntek

Langalló

Van új a nap alatt, számomra  ez a múlt hónapban a langalló volt .
A húsvétot  Balatonon  töltöttük, egy  kis faluban, ami nagyon hangulatos, tele kedves emberekkel talán a gyönyörű táj lehet az oka, de itt mindenki kedves és figyelmes és nemcsak a turista csalogatás miatt. Húsvét hétfőn  közös délutáni programra hívott egy plakát  a faluban, gyerek program szögeztem le  játékos vetélkedők, tojás karcolás, megpróbálunk ott lenni.





El is mentünk, ugyan nem kerülte el a figyelmemet  a plakáton  elbujtatott felszólítás, aki teheti hozzon valami harapni valót,  inni valót. Mivel én szálló vendég voltam így nem készülhettem, ám annál nagyobb volt  meglepetésem amint láttam  kertbe érkező vendégeket  gondosan becsomagolt tálcákkal süteményből, pogácsából itt nem volt hiány .
Ünnep köszöntő, torok öblögető is akadt  erősebb és  a hegy nedűje
 is ...








...Aztán  a népes gyerek seregtől kissé távolabb  a kemence mellett szorgoskodó kezek készítettek valamit amiről kiderült  ez a langalló , szégyen  ide, szégyen oda vissza kérdeztem és  próbáltam mélyen emlékezetembe vésni a szót amivel most találkoztam először, igaz később kiderült   csak az elnevezés  ismeretlen számomra, ez nem más mint  a jól ismert kenyér lángos egy változata !Oh, ezzel már gyermekkoromban  megismerkedtem mikor még  Nagymama kenyeret sütött, vitte  pékhez, de előtte elcsípett egy darabot tésztából amit a forró sütőben megsütöttünk, fokhagymával, tejföllel, aludttejjel ki-ki ízlése, kedve szerint fogyasztotta ( liba -kacsa zsírral ) 

Íme ez már az én  "langallóm "

Kell hozzá  apróra vágott füstölt sonka , füstölt  húsos szalonna, friss  vékony újhagyma és fokhagyma egy -egy  jó nagy köteggel  na és  a kenyértészta  amit ezúttal  kenyér liszt és teljes kiőrlésű liszt keverékéből élesztővel dagasztottam  só és langyos víz hozzáadásával, kelesztettem nyújtottam  és a rakománnyal együtt sütöttem  sajnos kemence hiányában  sütőben ...

Jó étvágyat !A balatoni bor  most elmaradt mellőle, de  remélhetőleg  hamarosan pótoljuk -e hiányosságot,  ha jól értesültem Pünkösdkor lesz ismét  hasonló rendezvény langallóval és más finomságokkal   mi is ott leszünk talán ..


A langalló hozzávalói :
500 gr liszt ( teljes kiőrlésű-, és kenyér liszt vegyesen)
friss élesztő
langyos víz
cukor

3 dl tejföl
150 gr füstölt sonka
150 gr füstölt szalonna
egy-egy köteg zsenge újhagyma, fokhagyma

Az élesztőt felfuttatjuk kevés vízben pici cukor hozzáadásával. A szitált liszt közepébe tesszük, hagyjuk pihenni.15-20 perc elteltével a tésztát só és langyos víz hozzáadásával bedagasztjuk. Pihentetjük míg legalább kétszeresére nő Ekkor lisztezett munkaasztalra tesszük, átgyúrjuk, cipóvá gömbölyítjük,  ismét pihentetjük, majd kinyújtjuk,  formára igazítjuk, a peremét kissé felhúzzuk és megszórjuk  az apróra vágott sonkával szalonnával, hagymákkal, a tetejére simítjuk a tejfölt és forró sütőben készre sütjük.  

Jó étvágyat ! 
Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed, örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook,Instagram vagy pinterest oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról ! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...