2010. december 18., szombat

Borscs, azaz a gyönyörű bordó -piros cékla levese

Nosztalgia ?
Advent van. Ilyenkor bizony fehér karácsonyról álmodozunk. Havat, jó sok havat ! Hatalmas hó pihéket szállingózni, nézni, ahogy kint hull a hó a meleg szobából,  szánkózni, élvezni ahogy ropog a csizmánk alatt a hó és ha a hideg  csontunkig hatol, valami melengetőt. Ezt kívánnám .












Jó  néhány éve annak amikor alkalmam volt megismerni az orosz telet egyszer egy hasonló elnevezésű programon is részt vettem valahol Szentpétervár melletti  erdőkben rendezték, hatalmas hó, minden fehér, a fák ágai roskadoztak a hótól, trojka,  díszletek mint  a mesében, kint is bent is  melengető ételek-  italok.
Csoda -e hát  ha  borcs mint klasszikus téli eledel jelenik meg képzeletemben?



Mi is a borcs? Talán kistúlzással azt is mondhatjuk  ez is egy zöldség leves, egy gazdag zöldség leves,  ahogy szinte minden nemzet konyhájában megtalálható valami hasonló, helyi zöldségek  fűszerek felvonultatása. Az olaszok  zöldség levese a minesztrone aminek a mediterrán fűszerek és a parmezán sajt ad sajátos ízt, az oroszok ,ukránok zöldséglevesének a cékla a meghatározó alapanyaga.  



A borscs Ukrajnában ízlett a legjobban.























                                   A húst a csontokkal lepirítom,  hagymát is adok hozzá, majd felengedem vízzel, szemes bors, babér levél, só  amivel ízesítem, lassú tűzön főzöm. Időközben beleadom sárgarépát, most volt itthon  mini tök is így  azt is, de lehet  petrezselyem gyökeret, zellert adni hozzá. 3/4 időben a krumplit a szeletelt káposztát is beletettem. Közben   a  gyufaszálnyira vágott céklát almaecetes vízben feltettem  főni kevés só és  kömény hozzáadásával. A főzés utolsó szakaszában a céklát is  a levével együtt a leveshez adjuk.  
Tejföllel, petrezselyem zölddel tálalom és fokhagymás pampuskát kínálok hozzá.



Hozzávalói :

  • 400 g marha hús pl  hátszín ,rostélyos
  • 250 g cékla
  • 250 g káposzta
  • 100 g  sárgarépa
  • 100 g paszternák
  • 100 g fehérrépa
  • 100 g burgonya
  • fej vöröshagyma
  • 1 gerezd fokhagyma
  • tetszés szerinti idény zöldség
  • babérlevél,
  • szemesbors,
  • kömény
  • tejföl  a tálaláshoz


Számomra ez igazi téli leves. Kint esik a hó minden fehér vajon ilyen marad a jövőhéten is ?
Hideg van,  nagyon hideg jól esik ez  a forró zöldség leves.









Ukrajnában igen népszerű ez az étel,  jó magam is több alakommal több helyen is kóstoltam  milyen kár akkor nem gondoltam rá  nem kértem el a receptet  így most csak utólag próbálom rekonstruktuálni.  A pampuska különösen tetszett  a tetejét  hintették meg  apróra vágott fokhagymával mivel én tartottam tőle idő előtt oda kap  a légkeveréses sütőben így ezért a tésztába dolgoztam bele .
Az élesztőt langyos tejben futtassuk fel keverjük el liszttel kicsit hagyjuk pihenni, majd bedagasztjuk tojással, sóval én ekkor tettem bele az apróra vágott fokhagymát is, pihentetjük míg legalább a duplájára nő, kinyújtjuk, csíkokat vágunk belőle, feltekerjük szorosan egymás mellé helyezzük mint amikor buktát sütünk  és forró enyhén gőzös sütőben sütjük.

Hozzávalói :
  • 300 g liszt
  • 1 tojás
  • langyos víz a dagasztáshoz
  • élesztő,
  • cukor,
  • tej  az élesztő felfuttatásához
  • fokhagyma 
  • szezámmag a tetejére szórásnak




Akár a karácsonyi menübe is be lehet építeni


Karácsonyi menü ajánlatom:







  • Előétel :  füstölt lazac vaj rózsákkal, citrom szeletekkel , kapribogyóval és kaporral zöld saláta ágyon pirítóssal kínálva  

ital :jégbe hűtött vodka



  • Leves  : borscs fokhagymás pampuskával


ital:  Tokaji muskotály (félédes)


  •  desszert: karácsonyi apró sütemények

 és feketekávé tejszínhabbal csokoládé forgács szórással, kevés Cherry-brandy-vel megbolondítva


Kellemes készülődést !!


Jó étvágyat ! 
Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed, örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook,Instagram vagy pinterest oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról ! 




1 megjegyzés:

  1. Nekem az ukrán barátnőm készített borscs-ot és tényleg nagyon finom volt (pedig enm vagyok egy cékla rajongó)! NEkem sohasem sikerül olyan finomra.

    VálaszTörlés

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...