2017. február 2., csütörtök

Árpagyöngy avagy gersli leves

Téli levesek  címszó alatt  találtam a  Magyar Konyha  magazin 2001. februári számában az alábbi receptet. Nagyon izgalmasan hangzott számomra  az árpagyöngy leves  cím és  miután elolvastam  a hozzávalókat  már nem volt kétséges ezt én kipróbálom.  Bár a magazinban szereplő leírást csak útmutatásnak használtam, az én  gersli levesem attól kicsit eltérő.
Február van,   nagyon várjuk már  a friss zöldségeket, de addig  azt esszük ami van és lila hagyma, gersli ( árpagyöngy  ) és szikkadt kenyér is van itthon szinte mindig.Bár most enyhült  a  zord  tél a meleg levesek  jól esnek még mindig.




Az árpagyöngyöt ( gerslit)  folyó víz alatt mossuk meg  figyelmeztet az eredeti  recept, ez így van jól, a búzát, rizst is mindig szűrőbe teszem és folyó vízben addig mosom míg  a víz "tiszta" áttetsző  nem lesz, így történt ez most is  a gerslivel is. A búzát be szoktam áztatni felhasználás előtt és bár a recept ezt  írja elő  az árpagyöngy esetében is,  ettől most eltekintettem,így is  az "előírt "idő alatt megfőtt a gersli s mi szeretjük  ha kicsit "ropog", érződik a  fogunk alatt, mint  a tészta esetében azaz "a la dente" .
Egy  nagy adag csontleves főztem  így annak a leve került felhasználásra  a gersli leveshez, sőt  a gyermek  adagját még  a csontokról leeső hús nyesedékkel is gazdagítottam.






Tehát a hús/csontlébe  tegyük a megmosott  lecsepegtetett  gerslit,  adjunk hozzá néhány  babérlevelet,  és főzzük   puhulásig ( 30-35 perc) .
Tetszés szerint pirított hagymát és kockára vágott  kenyeret adjunk a leveshez, tálaláskor  sózzuk  borsozzuk kedvünk szerint.Nálunk nagyon népszerű az asztali só-,bors őrlő. így  az ételek készítésénél mindig tekintettel vagyok erre, így mindenki  ízesítheti kedve szerint a  tányérjába kerülő levest.
Nálunk  az aszalt paradicsom olívaolajából kerül egy  kanállal  serpenyőbe azon pirítottam meg a  kenyérkockákat és a kész levesbe is cseppentettem egy csepp olíva olajat  az erősből amiben  a erős paprikákat tettem el, igazán különleges  íze lett ettől a  gersli levesünknek.


  
Hozzávalók :


  • 200 g  árpagyöngy/gersli
  • 1  lila hagyma
  • 1 evőkanál olíva olaj (  az aszalt paradicsomos ha  van)
  • 1 csepp olíva olaj ( az erős paprikásból)
  • 2 babérlevél
  • 1 l erős  csont -vagy húslé
  • só- bors  tetszés szerint tálaláskor
  • 2-3 szikkadt kenyér ( kockára  vágva  és pirítva)




Ha tetszett a bejegyzés, készíts el te is , írd meg a véleményed vagy  csatlakozz a rendszeres olvasókhoz,kövesd a Rozmaringes&ibolya Facebook oldalát is!

3 megjegyzés:

  1. Én rendszeresen főzöm téle, de mindig füstölt hússal és annak főzőlevével készítem, szoktam beletenni még 1-1 sárgarépát és fehérrépát is karikázva a hagyma mellett, valami csodás íze van :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Finom lehet füstölt hússal is,kifogom úgy is próbálni, köszönöm az ötletet Anikó.

      Törlés
    2. Szívesen, egész biztosan ízleni fog, mert karakteresebb :-)

      Törlés

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...