2015. augusztus 28., péntek

Mini töltött paprika

Nem múlhat el a nyár  töltött paprika nélkül, melyről   Venesz József így ír: a magyar konyha különlegessége a  paradicsomban fürdő töltött paprika.




Ez az  az étel amit  mi gyakran  eszünk  házon kívül így én csak ritkán készítem.
Anyukám  szeretett töltött paprikával várni bennünket, mert ha késő este mire megékezünk nem is  kívántunk ilyen  tartalmasat enni, "másnap is jó lesz"  a programokról hazaesve csak át kell forrósítani.
Az  a töltött paprika  paradicsom szószban hagyományosan készült s be kell vallanom nagyon jólesett valahányszor feltálalta. Még egy pohár sör is le csúszott olykor- olykor mellé.

"-Nem erős, vigyáztam,adhatsz a gyereknek is belőle!"  -mondta oly sokszor,  mégis mindkét gyermek kiskorában előfordult, hogy nekik bizony erős, csípős lett, ,hisz  az őrölt pirospaprika vag y talán  a törött bors  amit használt  csípős volt.ami elkerülte  a figyelmét. A gyerekek azért így is szerették  a Nagyi  töltött paprikáját.

A töltött paprika  valószínű török eredetű,  hisz ott töltenek mindent káposztát,szőlőlevelet, padlizsánt és a paprikát is.
Érdekes módon máshogy emlékeznek  a receptre  Magyarországon és Szerbiában . A férjem édesanyja  nem sűrű szószban készíti a töltött paprikát, egészen laza ( nem piros)  a szaftja és nem is sertéshúst  használ,petrezselyemmel szórja meg. Receptje megtalálható egy korábbi bejegyzésben itt.

Nos most én  e két elkészítési módot kombináltam  és kicsit alakítgattam  míg  elkészültek   a


mini töltött paprikák.


Kicsi ,de húsos,kemény  zöld paprikákat választottam.
A hátszínből leeső darabokat aprítottam  éles késsel,vagdaltam ,nem daráltam   a húst.
A paradicsom szósz is házilag készült,  s friss kerti zöldfűszereket adtam hozzá.
A legnagyobb eltérés a fent említett receptektől mégis  a töltelékben  rizs helyett használt búza.
A búzát alapos többszöri mosás után beáztattam egy éjszakára, majd másnap megfőztem annyi vízben, hogy ellepte és kicsit még hagytam állni  fedő alatt  a gőzben puhulni.


Hozzávalók:


  • 16 db kicsi  paprika
  • 1,5 fej  hagyma
  • 400 g színtiszta  marha hús
  •  1 kg paradicsomból frissen készült paradicsomszósz
  • zöld fűszerek vegyesen :bazsalikom,kakukkfű,babérlevél,rozmaring
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • 200 g búza
  • 1 paradicsom
  • petrezselyemzöld
  •  1 kanál olívaolaj
  • tengeri só



A paprikákat megmossuk,  lecsöpögtetjük, kicsumázzuk és  az előre előkészített  főzőedénybe helyezzük. 
A  hagymát megfuttatjuk  a kanálnyi olajon, hozzáadjuk a darabolt egészen apróra vágott-vagdalt húst és  fehéredésig hevítjük.Elzárjuk  a  főzőlapot és hagyjuk kicsit hűlni a húst.
A búzát  a fent említett módon előkészítjük.
Ha már "kézmelegre" hűlt  a hús, ( tudunk vele dolgozni) összekeverjük  a főtt búzával ízlés szerint sózzuk ízesítjük,  lehet bele  frissen őrölt borsot adni ( én  a gyerek miatt ezt csak  tányéron kínálom hozzá) .Kiskanál segítségével betöltjük  a paprikákat.A tetejükre lehet kalapot ültetni, paradicsom cikkelyekből ,vagy  a paprika tetejét visszatéve.
Felengedjük a paradicsom szósszal és lassú tűzön főzzük időnként megrázogatjuk.
               A paradicsom szószhoz mossuk meg a paradicsomokat és forrázzuk le, húzzuk le  héját.
Vágjuk cikkelyekre, párcsepp olajon futtassuk meg egy fél fej hagymát dobjuk rá  a paradicsomot, adjunk bele 2-3 gerezd fokhagymát,és néhány ágacska  friss fűszer növényt, kakukkfüvet,bazsalikomot,rozmaring ágat,babérlevelet.Főzzük sűrűre.

Jellegzetes illatáról is felismerhető mikor készül el a töltött paprika.( kb. 40 perc)
Nálunk az esetek többségében  friss kenyérrel kerül az asztalra, de kínálható sós vízben főtt burgonyával is .
S  ahogy említettem korábban  valahogy  a töltött paprika nálunk  a   habos sörrel hozható párba egy pohár  jár hozzá.



Rendhagyó töltött paprikát készítettem már korábban is, itt megtalálható a leírása recepttel.

   Jó étvágyat !
Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed,örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról !
📷 https://www.instagram.com/rozmaringesibolya/
      https://hu.pinterest.com/rozIbolya/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...