2024. február 3., szombat

Húsos káposzta krumpli gombóccal





A savanyú káposztában sok a C vitamin, ami ilyenkor télen igazi kincs! A savanyú káposztát természetes úton, biológia erjedés következtében   állítjuk elő, ennek következtében  számtalan jó tulajdonsággal rendelkezik, rendkívül egészséges táplálékunk, amit változatosan, sokféleképpen tudunk elkészíteni. Sőt, nyersen  is  nagyon finom és talán úgy tartalmazza  a legtöbb hasznos  tápanyagot, fejti ki  leghatékonyabban jó tulajdonságait. 



 

 Karácsonyi ajándékként kaptunk egy fél hordónyi házi savanyított káposztát, a férjem nővétől.

Írtam már korábban is  ez, erre felé nem ritkaság,  sőt az a ritkaság ha valaki nem maga  savanyít káposztát .  Így az ősszel  mi  is elhatároztuk magunkat  de a biztonság kedvéért megkértük,  segítsen, neki nagyobb a tapasztalata, csináljuk együtt! Közben mi  útra keltünk és mire észbe kaptunk már el is készült  a  káposzta nélkülünk, így lett belőle gasztroajándék az évvégi ünnepekre .  A káposztának idő kell míg beérik, most januárban  mire visszatértünk,  már a káposzta is jó , most kerül sor  a kóstolásra és készülhetnek is  a káposztás  fogások sorra. A töltött káposzta, elzászi savanyú káposzta,  káposzta saláta, korhelyleves, káposztás bab mellé  az idén  a húsos káposzta is beállt a sorba.

Először  székelykáposztára gondoltam, azt főznék,  de  főzés közben  elkalandoztak a gondolataim és  miután a   maradék   cumberland mártást belelódítottam, már  egy pikánsabb de nagyon finom verzió kerekedett ki.
Senki ne gondolja, hogy valami édes-savanyú  idegen ízvilágú káposztás ételt főztem, nagyon tartalmas és ízletes egytálétel  került a  tányérunkra. Remekült  illik  a hagyományos krumpli gombóc is mellé.


Pörkölt alapnak indult de mint a vadételeknél, nem  a pirospaprika  dominál  itt sem .
Az előző nap sütött szarvaskolbász ( szintén ajándék )  zsírját  hsználtam fel,  amit nem dobtam ki, miért is tennék ilyet! Az apróra vágott vöröshagymát üvegesre pároltam rajta  majd erre dobtam a   felkockázott húsnyesedéket,  ami  a húsok  darabolása formázása, előkészítéskor felelesleg  volt, a  húsos csontokat  lepirítottam  felengedtem vörösborral  annyira, hogy majdnem ellepje, majd  folyamatosan  kevés vízzel utána öntve fedő alatt puhára pároltam. Nem főztem  bő vízben,( ez fontos!) ahogy  pörköltek esetében is, állandóan pótoljuk az elpárolgó vizet, alacsony hőmérsékleten szép  türelmesen,   időnként belekeverve, ezáltal  a tűzhely körül  időzve  1-2 órát .
Időközben  a fűszereket  bedobva, 1-2 evőkanál  cumberland mártást is hozzáadva, ügyelve  az elpárolgó  folyadék pótlására, amikor  már  a hús puha. illata belengi a konyhát  az apróra vágott   a savanyúkáposztát is adjuk hozzá. Itt, egészben szokás a káposztát savanyítani   kb 3./4 savanyú  káposztát  vágtam fel és tettem  bele és 2 dl  káposzta levet . Babérlevéllel,egy egész  szárított chili paprikával,szemes borssal fűszerezve  összeforraltam, további 1/2 órát rotyogott még a fedő alatt mire elkészült   a tetejére sült kobász és sült  karaj  szeleteket  tettem .  A kolbászt serpenyöben 20 perc alatt sütöttem  a   180 fokos sütőben saját zsírjába,n  a  húst szintén a sütőben egyben,  ahány kg annyi óra  tehát pl  egy kg-s karaj egy óra alatt sül omlósra, puhára enyhén gőzös sütőben .

 Hozzávalók:

Húsos káposzta:
  •  800-1000 g húsos tarja csont 
  • kolbász zsír (ennek hiányában bármilyen zsír, esetleg olaj  és egy kávéskanál őrölt pirospaprika )
  • 300 g  tarja  nyesedék
  •  500 g karaj 
  •  50 g füstölt  comb 
  •  50 g füstölt szalonna
  •  50 g füstölt kolbász 
  • 1 szál sütni való kobász 
  • 1 fej vöröshagyma
  • 3-4 gerezd fokhagyma 
  •  1-1,5 dl vörösbor
  •  mokkás kanál köménymag
  • 1-2 evőkanál  cumberland mártás
  • 2dl savanyúkáposzta lé
  • víz 

  • 1 kg savanyúkáposzta
  •  1-2 babérlevél
  •  1 kávéskanál kakukkfű





Krumpligombóc

 

1 kg burgonya 

• 1 db tojás 

• só 

• liszt

Krumplit héjában megfőzzük és még melegen krumplinyomón áttörjük. Mikor kihűlt hozzáadjuk a tojást, lisztet, sót. A tésztának jól formázhatónak kell lennie, mert gombócokat készítünk belőle. Lobogó sós vízben megfőzzük, amikor feljön a víz felszínére és még 2-3 percig főzzük. Tálra szedjük, nem kell leöblíteni. 

 


 




Jó étvágyat ! 
 Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed, örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook,Instagram vagy pinterest oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról ! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...