2024. február 19., hétfő

Kornspitz

 Konspitzet  nem most sütöttem először, ám  egyenlőre  még kísérletezek,  a recept   nem végleges. Remek szendvics alapanyag, hisz a könnyen felvágható, megtölthető és beleharapni  kézbe venni is könnyű.
Az íze pedig különleges, a fűszerezése miatt elsősorban, de az állaga is kifejezetten tetszik nekem és  családnak is.






A kornspitz pékárut jelent, amelyet rozsból (németül Korn) sütnek, és mindkét végén csúcsos (németül Spitz) formájú.
Kornspitzet 1984 óta fogyaszthatunk akkor jelent meg  Ausztriában  a pékárú kínálatban .  

Mi nagyon szeretjük, különösen tetszik a fűszerezése  ami miatt olyan  kellemes  az íze.







kornspitz

Mi kerül  a tésztába? 

Bár  az eredeti recept szigorúan titkos  a "fellelhető "forgalomban lévő receptek az alábbi hozzávalókban   nagyjából megegyeznek :

Búzaliszt, búzatöret, rozstöret, búzakorpa, szójatöret, búzamaláta örlemény, lenmag, rozsliszt, élesztő, só, sütőpor, fűszerek. A felsorolás sorrendjében  csökken  a hozzávalók mennyisége.

 Ez  a péksütemény nagy mennyiségben tartalmaz B-vitaminokat és ásványi anyagokat, mint a kálcium és foszfor, illetve nyomelemek közül  vasat, rezet, cinket és mangánt
A fellelt leírások kiemelik  a magas élelmi rost tartalmát  ami miatt lassabban felszívódó szénhidrátokat tartalmaz, mint a hasonló péksütemények. Glikémiás indexe alapján a  diétás étrendbe is könnyen beépíthető.


A házi változatban  búzaliszt és teljes kiőrlésű rozsliszt  keverékét használtam  a fűszereken és  a tört búzaszemeken kívül kevés zabpelyhet is kevertem a tésztába. Tetszés szerint  tovább gazdagítható  szezámmaggal, lenmaggal, napraforgó és (talán)tökmaggal  is  a tészta  és  a szórás is.
Én szeretem ha tetejére is jut  az olajos magokból  a szezámmagból , lenmagból sőt néha mákot szórok rá. 






Hozzávalók:

  •  500 g teljeskiőrlésű rozsliszt
  •  300 g búzaliszt
  • 50 g tört búza
  • 1 mk. őrölt kömény,
  • 1 mk. koriander
  • 1 mk  édeskömény
  • 1 ek. olaj
  • 1 mk. sütőpor
  • 3 kk.tengeri só
  • 2,5 dl víz
  • 2 dkg friss élesztő
  • 150 g zabpehely
  • 1 evőkanál lenmag
  • 1 evőkanál szezámmag
  • 1 kk mák

Az élesztőt  felfuttatom  kevés vízben, én nem adok bele cukrot,  de adható hozzá, aki úgy szokta meg tegyen hozzá  egy kiskanállal, előbb kezd dolgozni az élesztő. A felfutott élesztőt elkeverem  egy maréknyi liszttel és tovább pihentetem kb.  20 percet. Ezután kezdek  csak dolgozni vele  a liszteket összekerem,  hozzáadom a sütőport és bedagasztom a fűszerekkel,sóval és a többi hozzávalóval, mint  fentebb írtam az tésztába is teszek  zabpelyhet is a tört búza  és a magok mellé,  ez utóbbiból  egy keveset félreteszek  a szóráshoz,   így mutatósabb lesz majd a kornspitz.
Kelesztem,   míg  a duplájára nő a tészta, majd kézzel átgyúrom és ismét kelesztem mielőtt formázom.
Amikor formázom ,egy hosszabb veknit sodrok  amit 8 egyenlő részre osztok, egyenként  kilapítom feltekerem és a végeit hegyesre sodrom  így kialakítva  a jellegzetes kornpitz formát. Aztán meghempergetem a maradék magokban, szikével  bemetszem   és sütőlemezen hagyom még tovább kelni. Előmelegített  gőzös  sütőben  30 percig sütöm. 
A megadott mennyiségből nekem 8 db kornpitz lesz,  talán ezek kicsit ducibbak és nagyobbak a boltban kaphatónál. 












Jó étvágyat ! 
 Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed, örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook,Instagram vagy pinterest oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról ! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...