2014. február 8., szombat

Süllő Mornay módra

Szombat  nálunk hal nap, mert akkor  mindenki ( család apraja  és nagyja ) itthon van, így nem marad le a senki  a  hal menüről... azt  már rég elhatároztuk, hogy a hét  minimum egy napján  halat eszünk. Igyekszem is  ennek megfelelően  összeállítani  a menünket.



Ma az esős-borús februári szombaton  a klasszikus  ( éttermi )fogás....

Süllő Mornay módra 

 készült.

 A süllő,( vagy  fogas) édesvizí fehér húsú halként ismert. Hajdanán amikor még  a halat minél ritkábban evők táborát erősítettem, a család nagy horgásza  ( Apukám)  mindig  süllővel kedveskedett nekem. Ezáltal  finoman figyelmeztetve, minél gyakrabban  egyek én is halat.
Mára már a " finom"  célzás elérte eredményét, rendszeresen  kerül hal  a tányéromra, szerencsére nekem sokkal könnyebb  a helyzetem, az én gyerekem imádja  a halat ....

Süllővel legtöbbször  úgy találkozunk a  tányérunkon, hogy  a gerincét kicsit megtörve félkör ívben felkanyarodik s ropogósra sült.

Ez alkalommal  mártásba burkolózva kerül terítékre.


A friss tisztított halat  kifiléztem, ( éles késsel a  gerincoszlop mellet kezdve  a  húst lefejtettem)  majd bőrét is lehúztam  ( szintén  jól jön egy éles kés ehhez  a művelethez is!))mielőtt dolgozni kezdtem vele.Természetesen mindezt   orvosi   gumi kesztyűben, hogy a kezem   még véletlenül se legyen hal szagú.
Miután elkészültem az "operációval" sütőedénybe helyeztem, ami a én esetemben tűzálló üvegedény( jénai )volt.Vékonyan  ajánlatos kivajazni,  ám én még azt se tettem és remekül működött így "diétásan "is.
A halat tengeri sóval  frissen őrölt  színes borssal meghintettem ( lehetne  csak szemes  fehér borssal).
Néhány sárgarépa karikát és felszeletelt gombát helyeztem a  tetejére, rádobtam néhány vajforgácsot és 1,5 dl fehérborral felöntöttem.
Az eredeti recept   ( nem magyaros)halalap levet ajánl ám én jobbnak láttam  borral kiváltani, megérte  a próbálkozást.
Sütőpapírral lezártam a tálat és 180 fokos sütőbe toltam  12 percre.




Közben  a burgonyát enyhén sós vízben megfőztem,  pürésítettem, szerecsendióval ízesítettem, egy tojással gazdagítottam. Vajjal lehetne  selymesíteni, krémesíteni, de itt is megint a diétás változat mellett döntöttem,"hétköznapra így is megteszi " néhány kalóriát  s Ft-ot  is spórolunk  vele ...
Csinos kis dombocskákat formázva ( fagylaltos kanállal) sütőpapírral bélelt sütőlemezen 10 perc alatt ( 200 fokon) pirosra sült.
A  megszokott tálalási módja ennek az ételnek tálcán történik,ekkor habzsákba töltött burgonyával spicceljük fel így sütjük készre.

A mártáshoz először a szokásosnál kicsit  sűrűbb besamel mártást készítünk. Itt a tej mellet a   hal pároló levét is használjuk fel ! Tejszínben elkevert tojássárgáját adunk hozzá majd kevés vaj forgácsot keverünk bele, végül ízlés szerint sózzuk.
Ezzel a művelettel egy újabb mártást a  gratin mártást hoztuk létre ( ezt a mártást  bevonó mártásként használjuk ezért  célszerű ha kicsit  sűrűbb, nem folyik le a bevont ételről.
Akkor lesz  Mornay mártás ebből a gratin mártásból ha reszelt sajtot adunk hozzá és szerecsendióval ízesítjük.

A megpárolódott halat húzzuk be az elkészült Mornay mártással esetleg további sajttal hintsük meg a tettjét és forró sütőben süssük készre.

Friss zöld salátával citrom cikkelyekkel  kínáljuk.


Hozzávalói :


  • 2 egész  süllő( 800 g filézett  hal)
  • tengeri só
  •  20 g vaj
  • 1,5 dl fehérbor
  • 100 g gomba
  • 100 g sárgarépa


Mornay  mártáshoz :

  •  20 g vaj
  • 30 g liszt
  • 0,5 dl tej
  • 1 dl "hallé" híg szósz amiben párolódott  a hal
  • tengeri só,
  • 4 cl tejszín
  • 1 tojás sárgája
  • 1 g vaj ( elhagyható)

  • 1/3 szerecsendió reszelve
  • 40 g reszelt  kemény sajt


Tojásos burgonya péphez:



  • 800 g burgonya
  • tengeri só
  • szerecsendió
  • tojás
  • vaj ( elhagyható?)














Jó étvágyat !

 Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed, örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook,Instagram vagy pinterest oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról ! 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...